web analytics

Zijn Superfoods echt zo super voor je gezondheid?

Tegenwoordig zijn superfoods ontzettend populair. Deze voedingsmiddelen zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines, anti-oxidanten en goede vetten. Superfoods passen daarom helemaal bij een gezonde en bewuste leefstijl. Er wordt beweerd dat ze niet alleen je gezondheid verbeteren, maar ook allerlei ziektes en kwalen voorkomen of genezen en het verouderingsproces tegen gaan. Enkel door het toevoegen van deze superfoods aan je voeding wordt je al gezonder. Zo zou je heel eenvoudig supergezond kunnen leven en wie wil dat nou niet? Helaas blijkt het in de realiteit helemaal niet zo simpel te werken en kloppen deze gezondheidsclaims niet.

Complexe geheel van voeding

Ondanks vele onderzoeken begrijpen we de werking van voeding en voedingsstoffen in ons lichaam niet helemaal. Ook komen er steeds nieuwe inzichten. Zo werd lange tijd gedacht dat anti-oxidanten goed voor je zijn. Deze zouden vrije radicalen in ons lichaam opvangen, die cellen beschadigen en kanker kunnen veroorzaken. Uit recente studies blijken vrije radicalen echter belangrijk voor het immuunsysteem, omdat het lichaam ze gebruikt om schadelijke bacteriën te doden.

Onderzoek en bewezen effecten

Veel gezondheidsvoordelen die superfoods zouden hebben, worden door wetenschappelijk onderzoek niet bewezen of zelfs ontkracht. Zo zou granaatappel helpen tegen hart- en vaatziekten en zelfs kanker voorkomen, net als goji bessen, maar dit is nooit aangetoond. In onderzoeken worden weliswaar positieve effecten aangetoond, maar het gaat dan om extracten van de superfoods met zulke hoge concentraties. Door het eten van de producten zelf, kun je deze concentraties werkzame stoffen nooit binnen krijgen. Zo werkt knoflook bijvoorbeeld wel bloeddruk verlagend, maar dan zou je 28 teentjes per dag moeten eten, niet echt realistisch.

Gezond maar niet beter

Het is niet zo dat superfoods ongezond zijn. Ze zijn alleen niet beter dan andere, vergelijkbare voedingsmiddelen. Zo is het eten van groene kool gezond, omdat er ijzer, vezels en vitamines in zitten. Groene kool is echter niet beter dan andere groentes, want hoewel groene kool meer calcium en vitamine B6 bevat dan bijvoorbeeld wortels of spinazie, zit in wortels weer meer vitamine A en in spinazie meer ijzer en magnesium. Groente, fruit, noten en vis zijn sowieso gezond en passen in een verantwoord voedingspatroon. Iedere soort bevat specifieke waardevolle stoffen.

Meer is niet altijd gezonder

Hoewel superfoods op zich gezond zijn, wordt je door er meer van te eten niet gezonder. Het kan zelfs nadelig zijn. Avocado’s zitten vol gezonde, enkelvoudig onverzadigde vetten, die goed zijn voor je cholesterolgehalte. Avocado’s bevatten echter ook veel calorieën, dus door er te veel of te vaak van te eten, kom je ook aan in gewicht. De benodigde gezonde vetten zitten ook in andere producten, zoals vette vis, noten en olijfolie. Rode bieten zijn op zich gezond, maar bevatten tevens nitraat, dat in het lichaam wordt omgezet in nitriet of nitrosamine, wat mogelijk schadelijk of zelfs kankerverwekkend is. Meer dan de aanbevolen twee keer per week rode bieten eten is dus eerder slecht voor je gezondheid, dan dat het iets oplevert.

Superfoods zijn niet de enige bron van voedingsstoffen

Hoewel superfoods zo genoemd worden omdat ze veel van bepaalde, gezonde voedingsstoffen bevatten, zitten deze stoffen ook in andere producten. Het is dus niet nodig om je volledige behoefte uit één soort product te halen. Chia zaad wordt een superfood genoemd, omdat het vol gezonde omgega-3-vetzuren zit. De zaden bevatten meer omega-3-vetzuren dan bijvoorbeeld vis, maar dit type vetzuren wordt minder makkelijk door ons lichaam opgenomen. Het eten van de aanbevolen portie vis lijkt dan ook veel effectiever om je omega-3-vetzuren binnen te krijgen.

Geen vervanging voor een gezonde leefstijl

Het klinkt te mooi om waar te zijn als je een ongezonde leefstijl eenvoudig kunt compenseren met superfoods en dat is het ook. Het is niet zo dat enkel door het toevoegen van superfoods aan je voeding, je vanzelf gezonder wordt. Gezondheid wordt bepaald door je gehele leefstijl. Als je je voedingspatroon niet aanpast en voor voldoende beweging zorgt, zal je gezondheid niet verbeteren, ook niet door een paar superfoods te eten.

Super voedingspatroon in plaats van superfoods

De zogenaamde superfoods zijn op zich niet ongezond en passen absoluut bij verantwoorde voeding, ze hebben echter geen bijzondere werking. Eigenlijk zijn deze producten niet beter dan andere soorten groente, fruit of noten en hoewel het eten van veel fruit en groente goed is, heeft het geen zin om juist deze superfoods in grote hoeveelheden te eten. Door een gevarieerd eetpatroon krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen, niet te veel en niet te weinig van alles. Het eten van veel groente en fruit, vis en noten en het matigen van de consumptie van suiker, geraffineerde koolhydraten en ongezonde vetten past bij een bewuste leefstijl. Gecombineerd met voldoende beweging zorgt dat voor een verantwoorde levensstijl en dat is de basis voor een goede gezondheid.

Naar een casino gaan

Een casino is een populaire uitgaansgelegenheid waar je niet alleen van een gezellige avond geniet, met een hapje en een drankje, maar waar je ook eens een gokje kunt wagen. Dat maakt het spannend, want zo maak je kans om een leuke prijs te winnen. De meeste casino’s hebben een ruim aanbod van spellen, voor iedereen wel wat. Er zijn automaten, maar je kunt ook live spelen. Kaartspellen zoals poker of blackjack, dobbelspellen of roulette zijn erg populair en doordat je tegen echte tegenstanders speelt, worden deze spellen extra spannend.